Competentie 1. Fysiotherapeutisch handelen
Hierbij gaat het om dat de fysiotherapeut gewetensvol en oordeelkundige hulp aan cliënten met klachten of problemen aan het houding en bewegingsapparaat biedt. Hierbij zal hij gegevens verzamelen en interpreteren zodat hij tijdens het screenings-, diagnostische en therapeutische proces volgens de principes van EBP-beslissingen neemt binnen de grenzen van het beroep. Verder verleent hij op een verantwoorde wijze effectieve, curatieve en preventieve zorg dat up-to-date is.
Strength:
- Ik ben instaat om gewetensvol en oordeelkundige hulp aan cliënten met klachten of problemen aan het houding en bewegingsapparaat te bieden.
- Ik kan informatie/gegevens verzamelen en interpreteren en hierbij volgens de principes van EBP-beslissingen nemen.
- Ik verzorg dat de hulp die ik verleen op een verantwoorde wijze effectieve en preventieve zorg up-to-date is.
Weakness:
- Ik ben nog te bang om fouten te maken bij het fysiotherapeutisch handelen.
- Door het gebrek aan praktijkervaring met echte patiënten of acteurs he ik moeite met mijn proces doelgericht bij te houden.
Opportunities:
- Door te oefenen van het fysiotherapeutisch handelen zal ik ervaring opdoen over het handelen en uitvoeren.
- Doormiddel van de PEP-training met zelfvertrouwen en zekerheid verbeteren zodat ik minder angstig ben in het fysiotherapeutisch handelen.
- Verder kan het ervaring opdoen bij een stage me veel winst geven in deze competentie vaardigheden.
Threats:
- Ik moet veel praktisch blijven oefenen en blijven werken aan de fysiotherapeutische vaardigheden.
- Indien ik de praktijk minder zou beoefenen en herhalen zou ik achter lopen in mijn ontwikkeling en vaardigheden langzaam verleren of wegzakken.
- Door mijn onzekerheid en verminderde zelfvertrouwen zal ik mogelijke kansen op verdere ontwikkeling van mijn vaardigheden kunnen mislopen.
POP: Ik wil meer praktijkervaring opdoen om op een hoger niveau van zorg verlening te komen. En hierbij meer ervaring te kunnen opdoen. Mijn zelfvertrouwen en me zelfverzekerder voelen in mijn doen en laten.
PAP: Door aan de hand van PEP-Training mogelijk mijn zelfvertrouwen en zelfverzekerder worden in mijn doen en laten.
Competentie 2. Communiceren
De kern van dit competentiegebied is het opbouwen van een vertrouwensrelatie en een effectieve informatie-uitwisseling. Hierbij zal de fysiotherapeut op een heldere, efficiënte en effectieve wijze communiceren met de cliënt. Het gaat hierbij om zowel verbale als non-verbale communicatie.
Strength:
- Ik ben instaat om een vertrouwensrelatie op te bouwen.
- Ik kan een open professionele houding aannemen gekenmerkt door empathie en respect.
- Ik ben instaat om goed te luisteren naar mensen en te reflecteren. Hierbij maak ik gebruik van de informatie om een oplossing te vinden.
- Ik ben verder ook in staat om goed te informeren.
Weakness:
- Ik zou iets zekerder moeten overkomen en minder verlegen.
Opportunities:
- Ik zou deze vaardigheden goed kunnen oefen in de praktijk waarbij het gaat om een fysiotherapeutische setting.
- Ik zou in veel meer situaties gebruik kunnen maken van communicatievaardigheden, dit is belangrijk om een hoger niveau te behalen.
Threats:
- Ik moet een juiste balans blijven behouden zodat ik niet te empathisch word en ik geen arrogante of zachte indruk maak als fysiotherapeut.
- Moet blijven doorvragen ook is het antwoord al gegeven is maar niet geheel duidelijk is.
POP: Doordat ik te verlegen en zachte indruk maak tijdens gespreken is er gebleken dat ik soms de Cliënt zich dominanter gaat opstellen.
PAP: Ik ga dit toepassen indien ik daartoe de gelegenheid heb in een fysiotherapeutische setting.
Competentie 3. Maatschappelijk handelen
Bij deze competentie wordt er verwacht dat een fysiotherapeut op verantwoorde wijze gebruikt maakt van zijn expertise en maatschappelijk invloed om de gezondheid en welzijn van cliënten en de bevolking te bevorderen. Verder moet hij/zij op maatschappelijke verantwoorde wijze zijn beroep uitvoeren.
Strength:
- Ik ben instaat om mij te houden aan de gemaakte afspraken.
- Ik ontvang graag feedback en eventuele adviezen om mezelf te verbeteren.
- Ik kan factoren die invloed hebben op de gezondheid herkennen.
Weakness:
- Ik had te weinig tijd om tijdens mijn mantelzorg periode van het eerste jaar op tijd contact te nemen met de organisatie.
Opportunities:
- Ik zou me meer kunnen voorbereiden op het maatschappelijk handelen buiten de lessen en opdrachten vanuit school.
Threats:
- Ik moet blijven opletten op gedragscodes en/of wettelijke bepalingen.
- Ik zou mezelf minder professioneel in kunnen zetten als ik me te vertrouwd voel in de omgeving.
Pop: Ik zou meer willen weten over de regelgevingen bij fysiotherapeuten.
Pap: Ik ga kijken welke wetten invloed kunnen hebben op het functioneren van een fysiotherapeut en in welke mate.
Competentie 4. Professioneel handelen
Bij professioneel handelen wordt er verwacht dat de fysiotherapeut verantwoordelijkheid neemt voor zijn handelen en een balans houdt tussen persoonlijke en professionele rollen. Verder moet de fysiotherapeut de grenzen van zijn competenties weten en daarbinnen handelen. Ook stelt de fysiotherapeut zich toetsbaar op en schakelt andere deskundigen in indien dit nodig is.
Strength:
- Ik kan mezelf goed professioneel opstellen (met name bij groepsopdrachten).
- Ik ga respect vol om met cliënten, collega’s en betrokkenen.
- Ik ben verder ook in staat om empathie te tonen en de privacy te respecteren van anderen.
Weakness:
- Doordat ik mezelf onbewust professioneel opstel is dit ook een zwakte dat ik het niet door heb of ik op de juiste momenten professioneel opstel.
- Soms heb ik moeite om de correcte balans tussen persoonlijke en professionele rollen te vinden.
Opportunities:
- Ik zou in mijn alledaagse communiceren op kunnen letten om een goede balans te vinden.
- Indien de mogelijkheid wordt aangeboden om hieraan te werken op school moet ik dit aannemen.
Threats:
- Ik kan indien ik (voor mijn gevoelens) een minder goede dag heb laat staan of dit emotioneel of fysiek is moeite hebben met een professionele houding/rol aan te nemen.
- Ik moet ook aan deze competentie blijven werken ondanks ik voor mijn gevoel er al ben of bijna ben.
POP: Ik wil leren en balans te krijgen en te behouden tussen mijn persoonlijke en professionele rollen/houdingen. Verder zou meer duidelijkheid over de grenzen van mijn competenties en daarbinnen handelen erg op prijs worden gesteld.
PAP: Dit ga ik doen door hier met mijn PEP-Trainer aan te werken en mogelijke cursussen hiervoor online te volgen indien de tijd dit toelaat.
1
Competentie 5. Organiseren
Als fysiotherapeut speelt bij het organiseren een grote rol bij zijn dagelijkse werkzaamheden. Hij organiseert zijn werk en maakt een balans tussen het beroepsmatig handelen en de behoefte aan verdere ontwikkelingen.
Strength:
- Ik kan indien ik overzicht heb van wat er allemaal moet gebeuren een duidelijke planning maken en hieraan houden.
- Indien het nodig is kan ik mezelf in een leidinggevende rol verplaatsen.
- Ik kom de gemaakte afspraken na en meld me op tijd af.
Weakness:
- Met mede dank aan me handicap heb ik altijd moeite met planning, organiseren en concentreren. Hierbij kan ook worden gedacht aan vergeetachtigheid.
- Ik voel me zelf niet thuis in de leidinggevende rol en zal dit dus minder snel aannemen.
Opportunities:
- Als er bij een opdracht moet worden geplant of iets wordt georganiseerd kan ik hier proberen invloed op uit te oefen of deze rol op me nemen.
Threats:
- Omdat ik me niet thuis voel als leidinggevende zal ik deze positie ontwijken en meer op de achtergrond bevinden wat niet de bedoeling is.
- Een cliënt kan over me heen lopen als ik me iets meer terugtrek dan gewenst.
POP: Ik wil aan met plannen or organiseren werken zodat ik hier sterker in word. Verder wil ik een semi-leidinggevende rol proberen aan te nemen zodat ik iets meer ervaring hierin op doe.
PAP: Dit ga ik doen door bij MW-opdrachten me minder op de achtergronden te bevinden en mijn mening duidelijker te laten horen. Ook ga ik hieraan werken om tijdens lessen wat mondiger te zijn en de eerste stap te nemen bij praktisch handelen.
Competentie 6. Kennis delen en wetenschap beoefenen
Bij kennis delen en wetenschap beoefenen handelt de fysiotherapeut volgens de principes van EBP en levert hij bijdrage aan de ontwikkeling en toepassing van klinische expertise van zichzelf en anderen. Verder draagt hij bij om nieuwe kennis en procedures te ontwikkelen en kennis te verspreiden.
Strength:
- Ik heb een brede variatie in kennis op veel verschillende gebieden.
- Indien ik iemand kan helpen door kennis te delen ben ik bereid dit te doen.
Weakness:
- Ik zou een aanleiding moeten hebben om kennis te delen.
- Niet altijd handel ik volgens de principes van EBP.
Opportunities:
- Waarom een collega voor informatie vraagt of een vraag stelt hierop zo duidelijk mogelijk antwoorden en indien samen naar het antwoord zoeken.
Threats:
- Kan soms te gemakzuchtig zijn en daardoor niet volgens de principes van EBP werken.
POP: Ik zou wat meer kennis willen bemachtigen en vertrouwen in krijgen om dit te gemakkelijker en zelfverzekerder te delen.
PAP: Dit ga ik doen door ervaring op te doen en mezelf ertoe zetten kennis te delen indien de situatie hiernaar vraagt.
Competentie 7. Samenwerken
De fysiotherapeut werkt samen met betrokken professionals, zorgverzekeraars en maakt optimaal gebruik van beschikbare expertises om tot een hoge kwaliteit van zorgverlening komt.
Strength:
- Ik kan goed samenwerken en hier gaat ook mijn voorkeur naar uit.
- Ik ben benieuwd naar de meningen van andere betrokkenen en aan de hand hiervan tot een hoge kwaliteit van zorgverlening te komen.
- Collega’s vinden het prettig om met me samen te werken omdat ze op me kunnen vertrouwen.
Weakness:
- Ondanks ik weet dat ik gemakkelijk kan samenwerken moet ik niet de rest en zelfstandig werken achterwegen laten.
Opportunities:
- Een goede balans behouden tijdens opdrachten waarbij samenwerking en zelfstandig werken plaats vindt.
Threats:
- Ik kan zelfstandig werken achterwegen laten en daardoor moeite hebben als ik een opdracht zelfstandig moet verwerken.
POP: Zowel samenwerken en zelfstandig werken blijven verbeteren en een correcte balans hiertussen te behouden.
PAP: Dit doe ik tijdens opdrachten vanuit school (lessen, Mw etc).
Maak jouw eigen website met JouwWeb